Bariera drogowa U12a. Charakterystyka konstrukcji.



Droga jest bardzo ważnym elementem infrastruktury, stanowiąc podstawę dla komunikacji lądowej pojazdami. Droga dzieli się na część zwaną jezdnią, chodnik oraz coraz częściej, ścieżkę rowerową. Bywa, że droga rowerowa stanowi jedyny szlak komunikacyjny, jednak bardzo często przebiega w pasie drogowym odpowiedniej drogi krajowej.

Aby nie doszło do kolizji między rowerzystą a kierującym pojazdem, na skutek zjechania samochodu z jezdni na drogę rowerową lub roweru z drogi na jezdnię, stosuje się bariery. Rolą bariery jest odgrodzić jedną część drogi od drugiej. Stawiana bariera musi być solidna, tak aby w niektórych przypadkach zatrzymać pojazd zmechanizowany, który wypadł z prawidłowego toru ruchu. Nie zawsze jest to możliwe, jednak wielokrotnie tego typu bariery uchroniły niejedno życie ludzkie. Najczęściej wybieranym rodzajem bariery jest bariera ochronna U-12a, którą można zamówić wraz z montażem w firmie Kami Stal Partner. Ten rodzaj bariery jest standaryzowany, spełnia stosowne normy pod względem wymiarów oraz jakości. Właściwe przepisy traktują również o sposobie ich montowania, uwzględniającym rodzaj mieszanki betonowej oraz głębokość osadzenia słupków.

Konstrukcja bariery U-12a.

Konstrukcja bariery U-12a jest bardzo prosta i w pełni standaryzowana i zgodna z wymogami stawianymi we właściwym rozporządzeniu. Wykonuje się ją w wymiarze 200 cm szerokości na 160 cm wysokości, przy czym ponad poziom gruntu bariera sięga 120 cm. Dzięki temu rowerzyści są świetnie widoczni, co zapewnia im bezpieczeństwo. Na barierę składają się dwa słupki, wykonane z rury o przekroju 60,3 mm powinny być zanurzone w dołach o przekroju 20 cm i głębokości 65 cm, wypełnionych mieszanką betonową B15 do 10 cm poniżej poziomu gruntu. Słupki łączy rura, o przekroju 48,3 mm, ukształtowana w eliptyczny kształt i połączona śrubami ze słupkami. Tak przygotowaną barierę zabezpiecza się antykorozyjnie metodą cynkowania i malowania proszkowo na kolor szary. Kolejno nakłada się farby białą i czerwoną, dla uzyskania lepszej widoczności, nakładając pasy z dwóch kolorów, tworząc tzw. zebrę. Użycie koloru czerwonego jest istotne, ponieważ ten kolor jest najlepiej widoczny z dalszej odległości. Należy pilnować, aby kolejne bariery były o tych samych wymiarach, co pozwoli na uzyskanie jednej, niezałamanej linii, co poprawia i estetykę i bezpieczeństwo.


Wróć do bloga