Naprowadzacze kół samochodowych jako pomoc przy rampach rozładunkowych



Cała branża TSL, czyli firmy zajmujące się usługami transportowo-spedycyjno-logistycznymi, bardzo dużą wagę przywiązuje do optymalizacji wszystkich wykonywanych procesów, by maksymalnie przyspieszyć czas dostarczania ładunków i obniżyć ich koszt.

Szybkość działania ma także duże znaczenie w przypadku dostarczania towarów szybko psujących się czy takich, które muszą być przewożone z zachowaniem reżimu łańcucha chłodniczego. Do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów konieczne jest więc korzystanie z różnych rozwiązań ułatwiających załadunek i rozładunek pojazdów. Do osprzętu tego rodzaju należą m.in. naprowadzacze kół samochodowych. Zobaczmy, gdzie są wykorzystywane naprowadzacze kół samochodowych i do czego służą.

 

Gdzie i dlaczego są potrzebne naprowadzacze kół samochodowych?

W branży transportowej jednym z najcenniejszych zasobów jest czas. Ponieważ przepisy zabraniają dodatkowego wynagradzania kierowców za szybsze pokonywanie tras, a ich czas pracy jest ściśle kontrolowany i regulowany, sposobem na przyspieszenie działania pozostaje lepsza organizacja wszystkich procedur związanych z załadunkiem i rozładunkiem aut. Do szybkiego i sprawnego przeładunku towarów niezbędna będzie odpowiednia infrastruktura, która pomoże w osiągnięciu tego celu. Choć w przypadku pojedynczego samochodu oszczędności kilku minut nie wydają się szczególnie duże, to biorąc pod uwagę magazyn obsługujący duże potoki towarów i firmy transportowe, w których mamy do czynienia z ogromnymi ilościami pojazdów zsumowane korzyści przekładają się na bardzo konkretne i niemałe kwoty.

 

Jednym ze sposobów na przyspieszenie przeładunku jest skrócenie czasu, jaki ciężarówka spędza przy rampie przeładunkowej. W tym celu w magazynach są budowane specjalne doki przeładunkowe. Są to odpowiednio wyposażone stanowiska, które umożliwiają szybkie podjechanie naczepy i rozpoczęcie pracy przez operatora wózka widłowego. Dok jest zwykle wyposażony w kilka bardzo ważnych elementów. Kluczowa jest tu szybkobieżna brama magazynowa, która podnosi się po ustawieniu naczepy w odpowiedniej pozycji, a także śluza uszczelniająca, czyli rodzaj rękawa łączącego tył naczepy z wnętrzem magazynu. Chroni on przestrzeń między pojazdem a budynkiem przed wpływem warunków atmosferycznych, minimalizując ryzyko zniszczenia ładunku. Jednocześnie poprawia bezpieczeństwo, sprawiając, że na drodze pracującego wózka nie pojawi się żadna przeszkoda, w tym nikt z obsługi magazynu czy sam kierowca ciężarówki. Plusem stosowania rękawów jest też zapobieganie wychłodzenia hali magazynowej, co przy wielu umieszczonych obok siebie stanowiskach przeładunkowych mogłoby być problemem.

 

Szybkie i sprawne działanie doku przeładunkowego wymaga jednak niezwykle precyzyjnego ustawienia naczepy samochodu ciężarowego. Choć kierowcy aut tego rodzaju mają bardzo wysokie kompetencje, to zdarzające im się błędy mogą wpływać na obniżenie wydajności pracy, stosuje się więc specjalne udogodnienia, które pomagają w dokładnym wjeżdżaniu do śluzy w postaci naprowadzaczy kół samochodowych.

 

W jaki sposób działają naprowadzacze kół samochodowych?

Naprowadzacze kół samochodowych to specjalnie wyprofilowane elementy metalowe, które są montowane w nawierzchni nieopodal doku. Ich pozycja jest tak dobrana, by odpowiednio ukierunkowały one naczepę auta i zapewniły, że zostanie ona ustawiona centralnie względem śluzy. Naprowadzacze są montowane parami, po jednym z każdej strony stanowiska, w które wjeżdża naczepa. Od strony zewnętrznej są one wygięte na zewnątrz tak, by pomagać w wyborze odpowiedniego toru jazdy. Dzięki naprowadzaczom kierowca może precyzyjnie i szybko podjechać do śluzy.

Naprowadzacze kół samochodowych to nie tylko przyspieszenie i usprawnienie wjeżdżania w stanowiska przeładunkowe, ale również element zabezpieczenia, który chroni przed uszkodzeniem naczepy czy samego doku. Dzięki swej solidnej konstrukcji z grubych i wytrzymałych rur stalowych chronią przed najechaniem na budynek czy stojące na innych stanowiska ciężarówki.

 

Konstrukcja naprowadzaczy została tak pomyślana, by nie były one zagrożeniem dla felg naczep i samochodów, ani nie uszkadzały ich opon. Użyte rury mają na tyle dużą średnicę, że najechanie na nie oponą nie spowoduje jej uszkodzenia, zaś naprowadzacz ma taką wysokość, że nie będzie miał on kontaktu z felgami.

 

Tam, gdzie trasa pokonywana przez naczepę lub ciężarówkę jest dłuższa, stosuje się również pomocniczo naprowadzacze proste. Montaż naprowadzaczy do nawierzchni placu manewrowego jest niezwykle prosty. Oferowane są modele przystosowane do zainstalowania za pomocą umieszczanych w betonie czy asfalcie kotew, a także takie, które można zabetonować.


Wróć do bloga